7 stycznia 2022
90-lecie rybnickiego żużla. Pierwszy medal (sezon 1950)

Po zajęciu przedostatniego miejsca w I lidze w sezonie 1949, rybniczanie o prawo startu w najwyższej klasie rozgrywkowej, musieli walczyć w turnieju barażowym.

 

Zawody rozegrane 16 kwietnia na torze w Bytomiu były niezwykle wyrównane. Wygrał Kolejarz Rawicz z dorobkiem 18 punktów, ale ledwie o punkt mniej uzbierali Budowlani Rybnik i CTCiM Włókniarz Częstochowa. O tym, że to rybniczanie, kosztem częstochowian, zapewnili sobie prawo startu w I lidze obok rawiczan, przesądziła większa liczba indywidualnych zwycięstw. Budowlani mieli ich 4, podczas gdy Włókniarz tylko 2. Wyścigi punktowano 3-2-1-0 (w przypadku nieukończenia biegu). Dla rybnickiej drużyny najwięcej punktów zdobył Ludwik Draga – 7. Alfred Spyra zgromadził 6 „oczek”, a Paweł Dziura 4.

W zawodach miała pierwotnie jeszcze uczestniczyć drużyna CWKS Legii Warszawa, ale na jej start nie wyraził zgody Główny Komitet Kultury Fizycznej. Gwardia Bydgoszcz zaś odmówiła startu z powodu faktu, że dopiero w dniu imprezy dostarczono jej zawodnikom motocykle.

 

Sezon w I lidze rozpoczął się dla Budowlanych 30 kwietnia. Rozgrywki podobnie jak w poprzednim sezonie rozgrywane były w formie trójmeczów. Za jego wygranie drużyna zdobywała trzy punkty, drugie miejsce premiowane było dwoma „oczkami”, a trzecie jednym.

 

Każde zawody składały się z 12 biegów, poszczególne wyścigi punktowano 4-3-2-1, a zmieniły się tylko składy. Tym razem drużynę reprezentowało 4 zawodników plus rezerwowy.

 

W I rundzie rybniczanie na torze w Grudziądzu pewnie pokonali miejscową Unię i Związkowca Warszawa. W kolejnej serii spotkań zaliczyli jednak wpadkę na własnym torze, ulegając nie tylko Unii Leszno, ale też Kolejarzowi Rawicz. Być może sytuacja wyglądałaby inaczej, gdyby nie fakt, że już w pierwszym swoim starcie upadł i nie był w stanie kontynuować zawodów Wacław Andrzejewski.

 

Dużo lepiej, już z Andrzejewskim w pełni sił, poszło Budowalnym w Ostrowie Wlkp., gdzie wygrali.

Tym samym przed ostatnią kolejką było jasne, że mają szansę na historyczny sukces i pierwszy w historii medal DMP. Szansy nie zmarnowali. Wywalczyli aż 51 punktów, dystansując dwa Ogniwa, te z Bytomia i te z Łodzi (obie drużyny po 33 punkty). Dzięki temu drugie miejsce w ligowej tabeli i srebrny medal, stały się faktem. W całym sezonie Budowlani uzbierali 10 punktów, ustępując w tabeli tylko Unii Leszno (11,5). Brąz przypadł Stali Ostrów Wlkp. (9,5 pkt).

 

Wyniki ligowe w sezonie 1950:

1. runda (30 kwietnia 1950) Grudziądz:

1. Budowlani Rybnik 45 (P. Dziura 14, Spyra 13, Andrzejewski 10, Draga 8), 2. Unia Grudziądz 37, 3. Związkowiec Warszawa 33. 

 

2. runda (4 czerwiec 1950) Rybnik:

1. Unia Leszno 42, 2. Kolejarz Rawicz 36, 3. Budowlani Rybnik (P. Dziura 12, Draga 9, Spyra 9, Beer 2, Andrzejewski 0).

 

3. runda (9 lipca 1950) Ostrów Wlkp.:

1. Budowlani Rybnik 45 (Spyra 14, P. Dziura 12, Draga 10, Andrzejewski 9), 2. Stal Ostrów Wlkp. 39, 3. Ogniwo Warszawa 27.

 

4. Runda (24 wrzesień) Rybnik:

1. Budowlani Rybnik 51 (P. Dziura 14, Spyra 13, Andrzejewski 12, Draga 12), 2-3. Ogniwo Bytom 33, 2-3. Ogniwo Łódź 33.

 

Kadra Budowlanych Rybnik w sezonie 1950: Paweł Dziura, Ludwik Draga, Alfred Spyra, Wacław Andrzejewski, Ludwik Beer.

źródło: speedwayw.pl 

powrót do listy

Partnerzy ligi